• Vooremaa
Blogi
Võhma treeningu eksperiment ja 7 päeva päevaraamat.

Võhma treeningu eksperiment ja 7 päeva päevaraamat.

Eeljutt

Mina olen see trennivõhik, kes on erinevatel aastaaegadel see totaalne spordivõhik – ehk siis peale suvise ujumise ( vette ja veest välja) ma suurt teinud pole. Arvan, et minu käelihas on võrreldav pehmeks keedetud spaghettiga ja minu võhm … kah eriliselt suurem asi pole. Tavakõnd ja kiirkõnd pooltundi ka muret ei valmista aga kui üks seda maad marssima paeb, siis tükib üksluisus ligi ja rohkem kui korra või paar ma seda enesepiinamist plaani pole võtnud.

Korra vist olen endast ka jooksusammud välja pigistanud. Viimati vist siis, kui pimedas mõisa juures põtra nägin, siis võtsid jalad küll välja vist viimase, arvatavasti võisin isegi silmad ette teha Usan Boltile 🙂

Aga muidu võin ma kelgutada lastega, koeraga õues jalutamas käia, matkata metsaradadel aga sellist füüsilist ja aktiivset liikumist igapäevaselt ma teinud pole. Siiani olen arvamusel, et sport on kasulikum, kui sa seda ei tee – on väiksem vigastuste oht.

Täna aga ma ärkasin mega vara üles ja kõik toimetused said nii vara tehtud, et tekkis nagu selline pooletunnine auk, millega ma seda sisustada ei osanud…sattusin millegipärast siis klõpsima youtubes koduse aeroobse treeningu videosid. Mõned neist on mõeldud isegi minusugustele algajatele ja mõtlesin, et noh ma siis proovin.

Esimesed kümme minutit krigisesid ja kägisesid mu kondid ja pea ilmselt mõtles, et oot mida sa teed 😀 aga kui lihased soojaks said ja mõistsid, et oh vahest ju võib, ja kui juba rütm selgeks sai – oli päris mõnus ja korralik trenn. Seega, tuli mul mõte, et kuna kodukondsed ka on koroona tõttu olnud huviringidest ja liikumistrennidest eemal, siis enne õhtusööki igalühelele väike selline võimlemine ( 35 minutit) sobiks kenasti. Proovida ju võib 😀

Kui ma eelmisel aastal jõusaalis käisin, siis pärast esimest trenni personaaltreeneri käe all sulasin ma treppidest alla ja valgusin riietusruumi. Järgmisel hommikul valutasid lihased kohtadest, kus ma isegi ei teadnud, et seal on lihased 😀 Loodetavasti ma pärast seda kodust teleka ees kepslemist ei sula ega valgu homme toauksest välja 😀 Kuigi mõnele kaalunumbrile võiks säru teha küll 🙂 Otsustasin, siis eksperimentaalselt proovida või tõestada pigem iseendale, et hommikuvõimlemine või õhtul võimlemine on omal kohal igas peres. Ja okei, see ilmselt ei vii mu makaron- lihaseid kevadeks vormi aga mu enesetunne läheb paremaks sellega, et pidev väsimus ja peavalud annavad järgi. Ja kui mõned päevad teed asja ,mida varem teinud pole, huvi ja paraneva enesetundega, miks mitte kirjutada üles, kuidas mu võhm ja vastupidavus treenituks saab 🙂

Kes tahab, võib minuga liituda – otsige omale 7-ks päevaks mingi kava või koostage ise mingi plaan ja siis facebooki grupis, jagame muljeid neil seitsmel päeval mil muundame väsinud energia oma kehas liikuvaks energiaks.

Minu esimese päeva soovitused: Vali kava, mis on mõeldud algajatele. Pane endale kirja eesmärk. ( Näiteks mina võtsin kaks algajate kava, mõlemad on 35 minutit pikad AGA ma jagasin need ära oma päevastele arvuti taga istumise töödele vahepausideks. Ja peale väikest trennikava on oluline juua klaasike vett.) Oluline on ka oma liikumise eksperimenti kaasata mänguliselt ka oma perekond, kel viimasel ajal liikumist vähe. Premeeri ennast ja tublisid liitujaid pähklite või vesiste puuviljade snäkiga. (Ära osta koju selle seitsme päeva jooksul ühtegi shokolaadi ja valget suhkrut sisaldavat maiust)

Ootan Sind grupis 😉

21. Jaanuar. Esimene korralik päev.

Oli taaskord varajase ärkamise päev. Varajasem kui isegi eelmine päev. Seega koju oma logistika ringilt jõudes, kohustuslikus korras koera ring. Õnneks tabasin eelmisel päeval naabrinaise rütmi – biiti ja seltsis ikka segasem koos koerused jalutama viia. Täna paraku olin üksi oma koerusega ringil, sest naabrinaise biit oli rütmist väljas. Tagasi tulles vehkisin pool tunnikest lumelabidaga lund maja eest minema – ilmselgelt oli seegi osalt hea füüsilise trenni eest. Koerusega käisin päeva jooksul 20 minutilisi ringe. Ja teleka ees aeroobset trenni algajatele jõudsin teha 2x. Esimene oli kestusega 27 minutit ja teine 36 minutit. Ähkisin ja puhkisin nagu mingi auruvedur, kujutlesin kuidas kõrvadest aur välja tuleb ja huikasin mõttes kaasa tuut-tuut 🙂

Minu tähelepanek: esimesel päevapooles söö natuke rohkem. Tee endale toidukordade vahel ootekordasid kindlasti kaa. Joo vett ja närimiseks võta pähkleid, kurki, tomatit ja kapsast. Sest närimise- isu tuleb kohe kindlasti. Otsi mugavad sokid, mis natuke ka libiseksid.

Minu esimese päeva viga oli see (vigadest õpitakse) – et alustasin päeva väikeste portsjonitega, kud kui õhtusöök on suurem – lööb see sind hiljemaks lihtsalt uimaseks ja kogu energia lahtub kuhugi ära. Rääkimata kohutavast magusaisust, mis tabas öösel kell 2.00 ja nõudis MjaM pählid shokolaadis lahendamist.

22.jaanuar – teine päev

Varajane päev. Ärkasime küll hiljem, kui eelnenud paar päeva, kuid kodust ära sõitsime samal kellaajal, mis eile-üle-eile. Koju tagasi jõudes, suundusin koeraga tema ringile. otsustasin plaani võtta teha pikema ringi, kui tavaliselt. Ehk siis 15 minutilise ringi asemel, hoopis 30 minutit taktis kand-varvas. Ja kuna lume lükkamist täna polnud, siis plaanisin võtta ette ka kaks teleka ees aeroobse trenni korda. Jõudsin ühe võhmaga kaasa vehelda 27 minutit, väike paus ja taaskord 27 minutit.

Minu tähelepanek: Võta oma trenniideega kaasa ka oma pereliikmed. Muutke see ühiseks ajaveetmiseks TV ees. Suhteliselt sama äge, kui xboxiga mängida ( egas see imelikum pole, kui toas teleri ees golfilöömise liigutusi teed või jalaga nähtamatut jalgpalli väravasse taod 🙂 ) Kontrolli, mida sa poes toidukorvi paned – väldi teadlikult maiustusi, mis sisaldavat lisatud suhkruid ( puuviljad on okei) Arvesta, et makaron-lihased muutuvad valusaks, kuid see on mööduv nähtus. Aitab kuum dush ja soe karurasva salv 😉 Näksimisprobleemi lahendasin pähklite ja õuntega.

23.01 kolmas päev

Üllatus mulle muidugi. Aga täna hommikul suutsin ühe jutiga kaasa vehelda kaks aeroobse treeningu harjutust, kestvusega 1 tund ja 1 minut. Endomodo järgi läbisin 8,6 km ja suutsin 681 kcal ära “särutada”. Energiat on rohkem – ja kuigi lootsin toitumisplaanis hoiduda 7 päeva kookidest ja maiustustest, siis täna tuli tütrele vanaisa sünnipäevale ja tõi kooki kaa – seega täna peab olema natuke veelgi aktiivsem, et õhtul endale natuke rohkem patustamist lubada. Sest oluline on vähem kcal tarbida, kui ma seda endale sisse söön.

Miks ma ei järgi juba kellegi teise poolt koostatud toidukavasid või ei aja näpuga kusagil fitlapis järge? Seda siis selsamal põhjusel, et ma otsustasin kuulata seekord täitsa iseennast. Kuulan, mida ma olemasolevatest vahenditest just täna kodus süüa tahan teha või mida süüa. Ehk siis kui ma hommikul tunnen, et tahan vaid puuvilja ja leiba. Või kui tunnen, et võiks süüa tükike kooki, siis ma ei minesta hirmust, et misnüüdsaabkuimaseda nüüdsöön – kui tahan, siis söön kasvõi kaks tükki aga sellevõrra pean rohkem liikuma 🙂 Ja kui oma keha kuulata, siis läbi valesti tõlgendamise ( tegu-tagajärg seose) ma õpingi. Näiteks seesama kui söön hommikul vähem ja õhtul rohkem on tulemuseks väsimus ja loidus. Kui söön hommikul rohkem ja õhtul vähem, siis on päev otsa hea olla. Või see, et kui päeval vett ei tarbi, siis organism otsustab sellele tähelepanu juhtida kohutava peavalu ja väsimusega.

Minu tähelepanek: energiat on väga palju rohkem, samm on reipam ja pikem. Väsimus on kui peoga pühitud ja peavalud ning turjavalud on ka vähem tunda. Toidusedel vajab kriitilise pilguga ülevaatamist, kuid proovin lähtuda sellest, et söön kõike mis meeldib mõõdukas koguses, kuid vältides maiustusi, mis sisaldavad ülemäära suhkurt-soola. Ka saiast proovin eksperimendi kestvuse ajal eemal hoida. 🙂 Perele väga meeldib ühine võimlemine teleri ees. Väga oluline on valida võimetekohane kava, alguses natuke lühema kestvusega. Ja iga päev tuleks suurendada valitud kava intensiivsust ja kestvust. Minu üks lühiajaline eesmärk on selle eksperimendi lõpuks jõuda järjest ära teha 1,5h aeroobset võimlemiskava 🙂

24.01 neljas päev

Päris äge on 🙂

25.01 viies päev

Jätkan eksperimenti 🙂

26.01

Päris tore päevarutiin hakkab juba kujunema. Märkan positiivsust ka selles, et olen vähendanud oma aja tapmist teleka taga istudes ja lemmiksaateid vaadates vabal ajal või tööst järelejäänud ajal vähem netis scrollimas. Vaba aeg kulub lume lükkamisele, koeraga õues ringitades või tantsutreeninguga. Seda enam on õhtune raamatulugemine täielik õndsus 🙂 Kogu pere plikad on minuga ühinenud ja see on meie ühine ajaveetmine kodus. Väike poiss ei arva sellest midagi aga koos on ikka vahva.

27.01

Oi oi, kuidas ma enam ei taha aga pean, sest lubasin endale, et vähemalt 2x päevas 35 minutit. Ving -ving 🙂 Kõige suurem põhjus asjades ebaõnnestuda peitub alati iseendas, mitte isegi kehas või vaimus aga seda puhtkujulises laiskuses. neil hetkedel, kui on valida kutsuva pehe diivani vahel ja 35 minutit kestva aktiivse tantsutreeningu valel, siis laiskus hõikab “Vali diivan” aga vaim hõikab “Vali ennast”….ja siis sa validki enda heaolu. Enda heaolu ei oota sind aga diivanil.

28.01

Nädal on nagu mööda vuhisenud. Täiesti äge, kuidas see eksperiment on muutnud minu ajakasutust ja suhtumist aktiivsesse liikumisse kui sportlikusse tegevusse. Ole notsustanud selle võtta endale elustiiliks ja igapäev proovida teha ära vähemalt 35 min x2. Täna igaljuhul oli see esimene päev, kus järjest tehes suutsin treeneriga sammu pidada 1 tund ja 45 minutit 😉

Ma tunnen kuidas minus on kadunud väsinud ja kohutav iiveldustunne, millele ma seletust ei leidnud. Mul pole enam makaronlihased. Ja ma olen palju liikuvam, painduvam ja tantsusamm lipsab sisse igakord, kui kõrva jõuab tuttav pala treeningust 🙂 Ma vist polegi enam see aeroobse treeningu vihkaja – mäletan keskkooli ajast oma kehalise kasvatuse tunnist aeroobikatunde, kus pidevalt läksid muusikataktis segamini küll käed ja jalad ja mingi kolmas liigutus samal ajal oli minu meelest enesepiinamine. Tegelikult sellised kehalise kasvatuse tunnid rikuvadki ära noore kasvava teismelise soovi ennast aktiivselt liigutada, sest neile jääb mulje, et keegi koguaeg vaatab ja kommenteerib nende ebaõnnestunud liigutusi. Aga mul on hea meel, et leidsin selle soovi endas uuesti üles, sest nagu keegi tark on kunagi öelnud, terves kehas terve vaim.

Söögiga on nii, et kui ma varem sõin, et energiat saada, siis nüüd ma söön seepärast, et keha vajab seda liikumiseks ja siis kui ma tunnen, et ma tahan süüa. ma ei söö siis, kui mul on igav või tahaks teleri ees näksida. Näksimine ja söömine on kaks erinevat asja. Näksimiseks sobib hästi kurk, tomat, paprikas, punapeet ja kõik muu säärane. Dipikaste 😉 Mõni kortsutaks praegu kulmu, aga jaa….ma ei näe põhjust miks mitte 😀 😀